Även om Citroën inte ens antydde det, trodde de flesta att Citroën Dyane när den visades första gången på hösten 1967 ganska snart skulle ersätta 2CV som varit i produktion sedan 1948.
Så blev det inte, efterfrågan på 2CV minskade inte. Dyane blev otippat den modell som lades ned först, sex år innan 2CV slutade tillverkas 1990.
Medan 2CV inte kan sägas ha blivit formgiven, den bara hände, hade Dyane givits en medveten form av 1960-talssnitt och var minst lika karaktärsfull som 2CV.
Mekaniskt var de lika men Dyane hade alltid ett par hästkrafter mer än 2 CV och var också 12-20 procent dyrare.
I övrigt var det förutom formen och halvkombiluckan på Dyane inga avgörande skillnader. Trots att Dyane hade en kortare karriär var den inget misslyckande. Dess genomsnittliga årsproduktion var nästan lika hög som 2CV:s.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.