Citroën Visa lanserades 1978 som en efterträdare till den egensinniga AMI8. Citroën hade under flera år utvecklat en småbil med kodnamnet Prototyp Y men när Peugeot gick in som ägare bestämdes det att Visa skulle dela bottenplatta, hjulupphängningar och motorer med Peugeot 104.
Karossen var helt ny och på Citroënvis klart egen i designen, men Visa var utformad enligt samma koncept som 104:an med fyra dörrar och en stor halvkombilucka.
Komforten var trots det standardmässiga chassit i god Citroënklass och bilen krängde gott i kurvorna.
Vid lanseringen visade man upp bilen, i mycket starka färger. Knallgul, varnings-orange och skrikgrön med färganpassade interiörer. Dessutom framställde man påkostade trycksaker, med vackra fotografier.
Succén var långt ifrån omedelbar, många vände sig mot det udda utseendet och den ledsna fronten ändrades redan efter tre år. Med ny grill, annorlunda stötfångare fram och bak och en rad andra detaljförändringar blev Visa II mer lättsmält för kunderna. Modellen tillverkades sedan fram till 1988 i mer än 1,2 miljoner exemplar.
Motorspannet var stort, från en tvåcylindrig luftkyld boxer 652 kubik och 35 hk, till GTi-modellens vattenkylda fyra på 1,6 liter och 115 hk. Det fanns olika sport-varianter och man tävlade framgångsrikt med bilmodellen. Flera Citroën Visa deltog till exempel i Svenska Rallyt 1982.
Prototyp Y, den bil som Citroën utvecklat själva, var ganska långt gången vid Peugeot-övertagandet och ritningarna såldes till rumänska Oltcit som tog upp tillverkningen 1982. Trots att den såg ut som en tvådörrars Visa var den alltså en egen konstruktion.
När Citroën i mitten av 1980-talet ville ha en billigare småbil på programmet föddes tanken att börja sälja Oltcit under egen flagg och 1985 presenterades Citroën Axel. Den hade en fyrcylindrig boxermotor från Citroën GSA som var på utgång. Axel fanns fram till 1990.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.