Nästa artikel
Grattis Countryman!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Countryman!

Publicerad 26 augusti 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
I dag gratulerar vi Östen på namnsdagen – och en modell från bland andra Austin, nämligen Countryman. Ett modellnamn som blivit högaktuellt igen.

En gång kallades kombibilar för herrgårdsvagnar och då var 
Countryman - motsatsen till Cityman - ett bra modellnamn. Det använde Austin på sina kombibilar medan syskonmärket Morris kallade sina för Traveller. Det gav inte lika nobla associationer.

Även ädelmärken som Rolls-Royce och Armstrong-Siddeley har som vi skall se haft Countrymen på programmet. Klicka på översta bilden i högerspalten och öppna bildspelet!

I dagarna introduceras en ny Countryman på marknaden, nämligen Mini Countryman. Men det är inte kombiversionen av Mini det handlar om, den heter Clubman. Nej detta är en sorts minisuv med vissa drag av Mini.
 

Den första Austin Countryman kom 1948 och var en primitiv historia - helt enkelt en glasad skåpbil. Modellbeteckningen var A40.

Den större A70 Hampshire fanns också som Countryman och var mer personbilslik. Bakpartiet var uppbyggt i askträ.

När A70 Hampshire år 1950 ersattes av A70 Hereford omarbetades också A70 Countryman. Broschyrbilden återanvändes med samma hönor och gubbar!

Austin A30 och A35 fanns också som Countryman. Karossen var helt i stål men hade pressningar i woodiestil.

En elegant vagn är A95 Countryman 1956-59 med sexcylindrig motor och baklucka horisontellt delad som på en amerikansk station wagon.

Austin A 40 Futura presenterad på hösten 1958 var den första i en lång rad Farinaritade BMC-modeller. Bakrutan var fast så den var utseende till trots ingen kombi. Ett år senare kom Countryman som hatch-back men det uttrycket var ännu inte uppfunnet.

Austin A55 och A60 i BMC:s Farinafamilj fanns också som kombi, på bilden A60 Countryman som producerades 1961-1969.

Austin 1100 Countryman ingick i byggserien ADO16 som liksom hundkojan var konstruerad av Sir Alec Issigonis men med lyckad formgivning av Farina. I kombiversion höll modellen ut längst och ersattes av Allegro kombi 1974

Hundkojan fanns från 1960 som kombi med förlängd hjulbas och om den stod Austin på huven hette kombin förstås Countryman. Mot pristillägg kunde man få utvändig trädekor.

Harold Radford förknippas med lyxupplagor av hundkojan men på 1950-talet var han mest känd för att förse bilar från Bentley, Rolls-Royce och Armstrong-Siddeley med Countryman adaptations. De bestod av ombyggnad av bakpartiet, ibland med hel baklucka, men alltid med delat och fällbart baksäte, utskjutbart campingbord samt inbyggd tekokare, barskåp och andra tillbehör för att höja bekvämligheten vid utflykter.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.