Daimler
När Daimler 1959 avtäckte sin sportbil med glasfiberkaross och egenutvecklad 2,5-liters V8 var det inte bara formgivningen som väckte uppmärksamhet. I USA reagerade Chrysler Corporation på att Daimler kallade bilen Dart, ett namn som Dodge just skulle börja använda på en ny bil.
Lilla Daimler valde att snabbt döpa om sin bil till SP250 för att göra Chrysler nöjda. SP250 var tack vare glasfiberkarossen lätt och motorns dryga 140 hk räckte till en toppfart på nära 200 km/h. Modellen tillverkades till 1964 och i omkring 2 600 exemplar.
Dodge
Dodge Dart som namn dök upp första gången på en Ghia-byggd show-bil 1956 men det var först som 1960 års modell en Dart gick att köpa hos Dodgehandlarna.
Från början handlade det om en full-size-bil, 1962 kom andra generationen Dart, en nedskalad fullsize-bil med svulstig formgiving. Den ersattes 1963 av ännu en ny Dart, en uttalad kompaktbil.
Dodge Dart var tillsammans med sin omkostymerade helbror Chrysler Valiant Sveriges mest sålda jänkare på 1960-talet. Hemligheten var storleken, men också marknadsföringen av importföretaget ANA.
Modellen hade en extravagant men samtidigt återhållen, kompakt stil. De markerade ögonen var komna ur företagets hiskeliga turbinexperiment och nog var det fortfarande lite av 1950-talets raketförtjusning över bakpartiet.
En originell kaross med små hjul och stora överhäng, Virgil Exner fick till linjespelet, men helt lätt var det inte att koka ner storbilsgesterna till "småbilsformat".
GT-modellens främsta särdrag var hardtoplösningen med helt nervevbara sidorutor bak. Stilen och det faktum att Chrysler hade ett gott kvalitetsrykte gjorde bilarna begärliga för ungdomar på 1970-talet.
Fjärde generationen Dart kom som 1967 års modell och lades ned 1969 för att 1970 ersättas av sista upplagan som tillverkades fram till 1976.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.