
Dodge började använda modellnamnet Polara 1960 på toppversionen av fullsizebilen Dart. Polara var en iögonfallande vagn och fanns som två- och fyrdörrars, som cabriolet, coupé sedan och stationsvagn.
Polara fanns sedan som modellnamn fram till 1973 och delas upp i fyra olika generationer.
I Argentina licensbyggdes en Dodge Dart mellan 1968 1980 och en av modellerna fick namnet Polara. I Brazilien såldes under en kort tid i slutet av 1970-talet en tvådörrarsversion av Chrysler Avenger under namnet Dodge Polara.

1963: Efter att Chrysler lurats att krympa sina modeller inför 1962 i tron att konkurrenterna skulle göra det, blev de lite större igen 1963. Polara fick längre axelavstånd och mer ornamentering. Klart att folk tittade…


1967: Tredje generationen Polara kom 1965 och Polara blev åter en äkta fullsize-bil. Polara var inte längre toppmodellen, nu var det Monaco som var finast.

1969: Polara är inne på sin fjärde och sista generation. Fuselage kallades stylingen skulle föra tankarna till flygplanskroppens trygga kokong. Polara fanns i en rad olika karossvarianter, däribland stationsvagnen.

1971: Polara som fyrdörrars HT.

1972: Polara som tvådörrars HT.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.