I början sin exportdrive valde Datsun engelska namn på sina modeller. Man trodde det skulle slå bättre på exportmarknaderna.
Men många av dessa namn uppfattades i engelskspråkiga länder som ganska fåniga. Därför ersattes med tiden namn som Bluebird, Cedric, Fairlady och Sunny med siffer- och bokstavskombinationer eller påhittade namn som Almera, Primera och Stanza.
Hemma i Japan tyckte köparna att de engelska namnen var fina så där används de än idag. Den aktuella modell som på världsmarknaden säljs som 350Z heter i Japan Fairlady, ett namn som i västerlandet inte precis associerar till en supersportbil med brutala prestanda.
Den första Fairlady var för all del en rar och söt liten sportbil. Den kom ut 1959 och utvecklades under 1960-talet mot allt bättre prestanda för att konkurrera med de då marknadsdominerande engelska sportbilarna.
I USA blev Datsuns öppna sportbilar i engelsk roadsterstil populära under modellnamnen Sports 1600 och 2000 Sports. Den senare kom 1968 med en OHC-fyra på 135 hk och femväxlad låda och hade prestanda som Triumph TR5 till lägre pris än MGB. Det tyckte dessa traditionella märkens entusiaster inte om att höra talas om.
Nästa Fairlady från Datsun kunde ingen ignorera. Det var den första i raden av Z-modeller, 240Z, en GT-sportbil som gjorde lika stort intryck i USA som en gång M.G. TC. Till ett pris som för en SAAB 99 köpte amerikanen denna sexcylindriga GT som kunde köra från både BMW 2800CS och Mercedes-Benz 280SL.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.