Nästa artikel
Grattis Ferrari Mondial!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ferrari Mondial!

Publicerad 16 oktober 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Idag när Finn har namnsdag vill Klassiker uppmärksamma Mondial, Ferrari Mondial!

Namnet Mondial lanserade Ferrari redan i december 1953 när den fyrcylindriga 500 Mondial tävlade för första gången i 12-timmarsloppet i Casablanca. Namnet var ett sätt att uppmärksamma att Alberto Ascari nyligen blivit världsmästare i en Ferrari - för andra gången. Mondial betyder värld på franska.

Ferrari 500 Mondial fanns med karosser både från Pinin Farina och Scagletti. En 500 Mondial med Scagletti-kaross ägdes av tävlingsföraren Uffe Norinder, en bil som han lät kompisen Erik Lundgren i Ockelbo gjuta av karossen på. Ockelbo-Lundgren använde sedan avgjutningen för att skapa en glasfiberkaross som han sålde i ganska stor upplaga till ivriga hemmabyggare.

Nästa Ferrari Mondial kom 1980, en fyrsitsig mittmotorbil med den V8 som debuterat i företrädaren 308 GT4 monterad framför bakhjulen. Ritad av Pininfarina uppvisade den embryot till de stora luftintag som fyra år senare kom på Ferrari Testarossa.

I Mondial8, som den officiellt hette, var V8-motorn försedd med Bosch bränsleinsprutning och effekten var tämligen moderata 214 hk. Två år senare kom Mondial Quattrovalvole med fyra ventiler per cylinder och 270 hk.

Mondial fick rykte om sig att krångla en hel del, även om kvaliteten höjdes under hela produktionstiden.


Mondial delas upp i två generationer, 1989 kom Mondial t med mindre luftintag på sidorna och större motor på 3,4 liter och 300 hk.

Motorn var nu längsmonterad, detta för att den skulle kunna sänkas i karossen och ge bilen en lägre tyngdpunkt. Växellådan var däremot fortfarande tvärmonterad, vilket gjorde att drivpaketet såt ut som ett T uppifrån, därav beteckningen.

Mondial t hade betydligt bättre vägegenskaper än urversionen och när tillverkningen lades ned 1993 kunde det ske med äran i behåll. Totalt tillverkades 6 800 Mondial, en mycket hög siffra för att vara Ferrari.

I dag är Mondial kanske den lägst värderade Ferrarimodellen, samtidigt som entusiasterna hävdar att det är en av de mest lättservade. Hela drivpaketet sitter monterat i en halvram som ganska enkelt kan monteras ur för god åtkomst.

Ferrari Mondial har samma dörrhandtag som Alfa Spider.

Cabrioletversionen kom 1983.

Mondial t som kom 1989 hade mindre framträdande luftintag på sidorna och starkare motor.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.