Det är ingen slump att två tredjedelar av Klassikers redaktion kör Fiat Multipa och att den återstående tredjedelen utan att veta om det drömmer om att göra det.
Multipla - som kanske bäst översätts med ordet mångsidig - är nämligen något av det smartaste och coolaste som lämnat en bilfabrik efter 1989.
Även om inte alla tycks ha fattat det.
Och ytterligare några tycker den är rent av ful.
Dagens Fiat Multipla kom i produktion 1998. Den erbjöd ett lika grundligt som okonventionellt grepp för att lösa det den eviga frågan med att stuva in så många åkande som möjligt på en begränsad yta och helst också kunna erbjuda bra komfort, roliga vägegenskaper och ett lastutrymme värt namnet.
Tack vare en bredd på hela 187 cm är Multipla 3+3-sitsig med separata stolar till alla inblandade, stolar som kan fällas, plockas ur eller användas för små italienska maträtter.
Om man absolut inte vill att någon ska komma emellan mamma och pappa där fram kan Multiplan beställas med en lite kylbox istället för just det sätet.
Multipla tappade ansiktet 2004 (eller kanske rättare sagt fick ett ansikte) efter en synnerligen trist designanpassning till vad som antogs vara "folks smak". Den blev liksom ingenting, om än med de praktiska egenskaperna i behåll.
Multipla såldes aldrig via Fiats generalagent i Sverige, men ett drygt hundratal bilar har hittat hit via entusiaster.
Den klassiska Multiplan var även den ett litet mirakel vad gäller fördelningen folk/yta. Den presenterades 1956 och byggde på Fiat 600.
Med samma axelavstånd och bara ett litet tillskott av plåt lyckades chefskonstruktör Dante Giacosa få till en kaross som rymde sex människor. Måtten var 353 cm lång och 158 cm bred - ett mirakel, helt befriat från all form av säkerhet.
Multiplan fanns som 4/5-sitsig med små, små bänkar i två rader, men även som sexsitsig där konfigurationen lös 2+2+2 där de två bakre raderna bestod av små, små, små fällbara stolar.
En speciell taxiversion fanns också med mellanruta och för bilens storlek abnormt benutrymme bak.
Multipla tillverkades till 1965.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.