Ritmo betyder helt enkelt rytm på italienska.
När Fiat 1978 skulle ge sig in i Golf-klassen gjorde man det inte med någon blek kopia. Ritmo som designats av Bertone - med datorns hjälp! - hade ett ytterst säreget utseende med en front som hade en något ledsen uppsyn och en bak med bakljusen integrerade i stötfångaren på ett tufft men förmodligen ganska opraktiskt sätt.
Om vi ska fortsätta jämförelsen med Golf så fanns även Ritmo som cabriolet och i GTI-versioner. Med först 105 TC, sedan 125 TC och slutligen 130 TC slogs Fiat om köparna med mer sportiga ambitioner. Modellbeteckningen stod helt enkelt för antalet hästkrafter och att motorn hade dubbla kamaxlar.
Förändringens vindar skulle svepa över alla Ritmo-modeller i och med 1983 års modell, utom 125 TC. Borta var den något sorgsna uppsynen i fronten. Strålkastare, grill, baklysen och stötfångare var nu av mer ordinär modell.
Fiat Ritmo tillverkades till och med 1988 då den ersattes av Tipo.
Mellan 1979 och 1982 tillverkades i Barcelona även Seat Ritmo. Då avtalet med Fiat gick ut ändrades ett antal komponenter och modellen fortsatte att tillverkas som Seat Ronda till 1986.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.