Anglia är nylatin för England och det namnet valde engelska Ford 1939 för sin minsta bil, en synnerligen primitiv historia med teknik på T-Fordens nivå.
Ford Anglia var den första nya bilmodell som kom till Sverige 1946 efter krigsårens avspärrning. Då gick allt att sälja men helt nöjda blev nog bara de köpare som inte haft någon bil tidigare.
Den gick i alla fall framåt om än inte så fort och var ganska driftsäker - det var ju inte så mycket som kunde gå sönder.
Tvåtum-fyrtum hette den i folkmun och också Vinglia - att den var högre än bred gjorde den vinglig på vägen.
Mycket bättre vägegenskaper hade efterträdaren med internkoden 100E som kom 1953. Den hade McPhersonfjädring fram och en modern, lätt USA-inspirerad formgivning.
Den gamla sidspisen fick dock hänga med liksom den treväxlade lådan med sin bisarra stegning- man var tvungen att varva ur på tvåan annars fanns ingen ork på trean när den lades.
Den modellen höll 1950-talet ut och ersattes av något så ovanligt som en helt ny bil - Anglia 105E, den med snedruta bak och en extremt kortslagig motor, den första i den framgångsrika motorfamiljen Kent.
New Anglia som den också kallades var tekniskt framåt och blev mycket populär. Den tillverkades ända till 1968 då den avlöstes av den första Escorten.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.