Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ford Falcon!

Publicerad 20 juni 2009 (uppdaterad 30 augusti 2018)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag enligt Klassikers egen almanacka. I dag när Linda har namnsdag hyllar vi Falcon!

Falconetti var den slemme figuren alla avskydde i den framgångsrika amerikanska TV-serien "Fattiga och rika" på 1970-talet. Och då är steget ganska långt att jämföra honom med den framgångsrika Ford-modellen Falcon, tvärtom omtyckt av så många under 1960-talet. Så vi låter bli.

Ryktet om en amerikansk småbil hade gått ett tag i slutet av femtiotalet. 1960 blev året då såväl Chevrolet, Chrysler och Ford släppte sina första "Compact cars". Chevrolet Corvair, Chrysler Valiant och Ford Falcon var ungefär lika stora och slogs om samma målgrupp av köpare.

Falcon 1960 var den bil som mest liknade sina större förebilder. Rak sexa, rattväxel och stel bakaxel var etablerade kännetecken för en riktig bil på den här tiden. Och helsoffa fram.
Snart pressades en V8 ner under den lilla motorhuven och då gick det plötsligt tävla med Falcon.

Bosse Ljungfeldt var den svensk som mest framgångsrikt rattade Ford Falcon Futura på bana och landsvägslopp. Tävlade framgångsrikt i skilda lopp som Midnattssolsrallyt och Monte Carlo-rallyt. V8:an på 270 hk räckte lätt till mot tvåtakt-Saabar och "hundkojor".

Ford Falcon blev utgångsmaterial till den ännu populärare Ford Mustang som kom mitten 1964. Ändå var Falcon det billigaste Ford kunde erbjuda sina dåtida amerikanska köpare, bara 2283 dollar för basmodellen 1969, sista året den tillverkades innan Maverick tog över.

 I Argentina fortsatte Falcon att finnas till som modell till1991. Fortfarande på originalkarossen från 1960 om än lite utslätad på sidorna och med modernt rektangulära fram-och baklyktor - och i Australien mer med drag Ford Maverick under 1970-talet. Eller Ford Granada in på 1980-talet.

Ford Falcon är inne på sjunde generationen i Australien naturligtvis fortfarande med en tuff pick-up version på programmet.

Första generationen av Ford Falcon hade såväl utstrålning som ett behändigt format. Tre i framsätet fick plats trots betydligt mindre yttermått.

Fast fullt så här rymligt var det aldrig. Konstnärens frihet att illustrera Falcons interiör var oändlig.

En trevlig stationsmodell fanns av Falcon vilken fick viss framgång även i Sverige. Fast skulle alla med fick nog såväl bastuba som trumset lämnas kvar på trottoaren.

Till 1966 sträcktes linjeföringen upp en aning samtidigt som formatet skruvades upp på längd och bredd. Bilden visar den nästan identiska Falcon från 1969.

Som en utdöd ras dyker en argentinsk Ford Falcon upp över ett krön. Karossen är i grunden samma som 1960 men plastgrill och baklysen har lånats från Ford Taunus på 1980-talet. Bilden visar en skuttande -82:a men modellen hängde kvar så länge som till 1991.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.