Falconetti var den slemme figuren alla avskydde i den framgångsrika amerikanska TV-serien "Fattiga och rika" på 1970-talet. Och då är steget ganska långt att jämföra honom med den framgångsrika Ford-modellen Falcon, tvärtom omtyckt av så många under 1960-talet. Så vi låter bli.
Ryktet om en amerikansk småbil hade gått ett tag i slutet av femtiotalet. 1960 blev året då såväl Chevrolet, Chrysler och Ford släppte sina första "Compact cars". Chevrolet Corvair, Chrysler Valiant och Ford Falcon var ungefär lika stora och slogs om samma målgrupp av köpare.
Falcon 1960 var den bil som mest liknade sina större förebilder. Rak sexa, rattväxel och stel bakaxel var etablerade kännetecken för en riktig bil på den här tiden. Och helsoffa fram.
Snart pressades en V8 ner under den lilla motorhuven och då gick det plötsligt tävla med Falcon.
Bosse Ljungfeldt var den svensk som mest framgångsrikt rattade Ford Falcon Futura på bana och landsvägslopp. Tävlade framgångsrikt i skilda lopp som Midnattssolsrallyt och Monte Carlo-rallyt. V8:an på 270 hk räckte lätt till mot tvåtakt-Saabar och "hundkojor".
Ford Falcon blev utgångsmaterial till den ännu populärare Ford Mustang som kom mitten 1964. Ändå var Falcon det billigaste Ford kunde erbjuda sina dåtida amerikanska köpare, bara 2283 dollar för basmodellen 1969, sista året den tillverkades innan Maverick tog över.
I Argentina fortsatte Falcon att finnas till som modell till1991. Fortfarande på originalkarossen från 1960 om än lite utslätad på sidorna och med modernt rektangulära fram-och baklyktor - och i Australien mer med drag Ford Maverick under 1970-talet. Eller Ford Granada in på 1980-talet.
Ford Falcon är inne på sjunde generationen i Australien naturligtvis fortfarande med en tuff pick-up version på programmet.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.