Granada är huvudstaden i den spanska provinsen med samma namn. Därifrån lånade Ford på 1970-talet namnet till sin nya stora bil. Syskonmodellen Consul bar ett traditionellt Fordnamn vidare till 1975.
Ford Granada tog 1972 över efter Ford 26M som europeiska Fords lyxigare bilmodell, samtidigt som versioner av betydligt sparsmakat snitt fanns att tillgå. Den fanns i olika karossvarianter som två eller fyradörrars sedan, kombi och tvådörrars kupé.
Basversionen hade en 1,7 liters V4- motor på 75 hk sedan fanns ett flertal varianter från rak 4-cylindrig till V6-motorer. En enkel Consul med mycket extra i tillval kunde bli dyrare än en Granada.
Granada 3000 GXL var den dyraste varianten 1972, motorn den engelska V-sexan på 3 liter och 138 hk och utrustningslistan var fullspäckad. Kupén hade en uppsvängd bakre sidoruta.
1974 skedde en uträtning av nämnda sidorutas nerkant samtidigt som den lilla sexan på 2,3 l ersattes med en 2,6 l på 125 hk. Grill och fälgar ändrades och Granada Ghia blev toppmodell.
Mk II kom 1978 och visst gick det att känna igen den som en Granada trots åtstramningen i linjespelet. Rakare karossidor och skarpare vinklar över takets utformning var nya kännetecken.
Den raka fyran fanns kvar och V-sexan var förstorad till 2,8 liter och hade insprutning. Som kontrast till de 151hk den motorn utvecklade fanns en 63 hk klen diesel som alternativ.
Granada tillverkades fram till 1985 då den ersattes av den runt strömlinjeformade Scorpio.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.