Normen i Detroit på femtiotalet var att det skulle finnas tre modelserier -lines; en strippad sparmodell för taxi, polis och snåljåpar, en normalmodell för folk i allmänhet och slutligen en mer påkostad serie dit hard-tops och convertibles hörde.
Modellnamnen skulle helst spegla hierarkin och det lyckades Ford bäst med. Deras enklaste modell hette åren 1952-56 Mainline och mellanmodellen Customline. Toppmodellen hette 1952-54 Crestline och därefter Fairlane. Alla bra namn, lätta att komma ihåg för de hade ett tydligt samband.
Men idag skall vi titta närmare på Mainline, den enklaste. Utan kromlister och med svarta gummilister runt rutorna såg Mainline ganska torftig ut och det var meningen.
Få privatpersoner ville synas i en sådan strippad bil, men myndigheter och företag som var ålagda sparsamhet var tvungna att alltid köpa det billigaste.
Så stor besparing var det inte. I Sverige kostade 1954 en sexcylindrig Ford Mainline med fyra dörrar 13 155 kronor, en motsvarande Customline var bara 475 kronor dyrare.
För den summan fick man då visserligen 820 liter bensin, men de flesta valde ändå den mycket mer representativa Customline.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.