Maverick är detsamma som omärkt och därmed lite vildstrosande boskap utan egentlig ägare. Lite wild and crazy sådär, vilket inte direkt var kännetecknande för den kompaktbil Ford lanserade 1969 med just den modellbeteckningen.
Modellen tillverkades också i Mexiko och Kanada och på sluttampen även i Brasilien. I grunden var det en Ford Falcon 1960 och själva chassit utvecklades inte nämnvärt tills det var nedläggningsdags 1977.
Maverick ersatte just Falcon och kan sägas vara ett storasyskon till Pinto, som den inte minst anslöt sig till designmässigt. Självfallet var Maverick bakhjulsdriven, lika finessfri som pålitlig.
Raka sexor under huven, men också V8. Maverick fanns även som en Mercury-klon och den hette då Comet.
Maverick hade en del ovanliga beteckningar på kulörerna i början. Vad sägs om: Anti-Establish Mint, Hulla Blue, Freudian Gilt och Gulfstream Aqua.
Namnet Maverick har även dykt upp på senare Fordmodeller, bland annat den europeiska versionen av SUV:en Ford Escape samt versioner av Fordskyltade Nissan-bilar.
Men dem struntar vi fullständigt i här och nu.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.