Nästa artikel
Grattis Ford Mustang!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ford Mustang!

Publicerad 7 november 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag i Klassikerkalendern. I dag när Ingegerd och Ingela har namnsdag hyllar vi Mustang!

Mustang är en av världens mest kända bilmodeller. När den kom på våren 1964 som modell 64½ var den något helt nytt och skapade en egen klass, ponycars. Receptet var enkelt, en sportig kaross på en standardmodell, i detta fall kompaktbilen Falcon.

V8 var en självklarhet men Mustang gick att få i billighetsupplaga med rak sexa, trepet och helsoffa fram. Den första generationen omfattar årsmodellerna till och med 1978 och särskilt de tidiga årsmodellerna 64½-66 är mycket högt värderade på samlarmarknaden idag medan den nedskalade och V8-lösa Mustang II från mitten av 70-talet är stendöd.

Den sjätte generationen av Mustangpresenterades som 2010 års modell och den är liksom den femte generationen tydligt tillbaka i de tidigaste årsmodellernas formspråk. Det gäller att vårda ett starkt varumärke.

Mustang i sin första uppenbarelse, en '64½ eller '65:a.

En sida ur den svenska broschyren för 1965.

1966 års modell fick en ny grill och runda instrument. Fastback tillkom.

1967 ser kraftfullare ut men saknar den lätta elegansen hos föregångarna.

Bigger is better gällde fortfarande i Detroit och 71:orna har växt till sig.

1975 är det oljekris och downsizing. Mustang II säljs på bränsleekonomi och inte fartresurser. 28 mpg är 0,84 liter/mil.

Mustang II baserades på ekonomibilen Pinto, undre bilden, men fråga är om inte Pinto var snyggare.

Den tredje generationen blev långlivad, 1979-1993. Här ett collage 85:or.

Även om fyror fortfarande erbjöds gick det åter att få en V8 som i denna 86:a.

Den fjärde generationen fanns i tio år från 1994 men har inte precis uppnått kultstatus. Den hala formgivningen verkar något japaninspirerad.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.