Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ford Prefect!

Publicerad 16 april 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Patrik och Patricia har namnsdag vill vi även uppmärksamma Prefect.

Prefect var en lite mer påkostad version av Ford Anglia som också byggdes av engelska Ford. Första Prefecten kom 1938 och var en utveckling av Ford Eight. Det var en mycket enkel bil. Prefect hade en 1,2-liters sidventilsfyra och treväxlad låda, toppfarten tangerade 100 km/h men det tog en stund att komma dit.

Med ett uppehåll på fyra år mellan 1941 och 1945 byggdes Prefect med internbeteckningen E93A fram till 1949 då den ersattes av E493 som känns igen på att strålkastarna sitter i framskärmarna. Den hade fortfarande sidventilsmotor och mekaniska bromsar och blev känd som "Korvståndet" i Sverige.

1953 kom en helt ny serie Anglia och Prefect. Självbärande kaross och individuell framhjulsupphängning samt hydrauliska bromsar tillhörde nyheterna. Men motorn var ännu den samma. Prefect kändes igen på vertikala ribbor i grillen och fyra dörrar. Prefect 100E som var bilens hela namn fanns fram till 1959 då 107E introducerades med en enliters toppventilsmotor och fyrväxlad låda från nya Anglia. Tillverkningen lades ned 1961 och Prefect ersattes av Consul Classic.

1953 kom en helt ny Prefect med självbärande kaross. Men motorn var samma.

När Anglia fick ny kaross 1959 fick Prefect behålla sin men fick del av Anglians nya framvagn och toppventilsmotor på 997 kubik.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.