Det såldes närmare 12 000 Vedetter i Sverige under femtiotalet och fram till 1961 då modellen lades ner. Från att ha varit en ganska vanligt förekommande bilmodell under femtio- och sextiotalet fanns i slutet på sjuttiotalet endast en handfull kvar.
Första Vedetten var en Ford men först en liten resumé. Ford som hade fabriker i England och Tyskland hade 1934 slutit ett avtal med franska biltillverkaren Mathis om samgående.
Resultatet blev Matford som tillverkade vad som såg ut som amerikanska modeller i trekvartsskala. Fords lilla sidventils-V8 på 85 hk stod först för framdrivningen. Försäljningen gick bra och man investerade i en enorm fabriksanläggning i Poissy i Paris utkanter.
Sedan blev det världskrig.
Efter kriget var inget sig riktigt likt. Matford tillverkade fortfarande bilar men under namnet Ford S.A.F fram till 1949 då en ny modell med modern pontonkaross, framtagen i Amerika under kriget, gjorde entré.
Ford Vedette var född, egentligen en småbil för amerikanska marknaden lagd på is som gavs bort till Ford S.A.F. Moderna fastbacklinjer och en dragvillig sidventils 2,2 liters V8 på 60 hk var kännetecknande.
Tyvärr hade motorn lätt att gå varm och det i kombination med ett dåligt elsystem skapade inledningsvis irritation bland ägarna. Ekonomin var dålig för Ford S.A.F, som ändå behövde modernisera Vedetten och till 1953 infördes hel framruta och en mer utdragen bakända. Ã-ver 100 000 bilar hade tillverkats och Ford S.A.F befanns närmast bankrutt.
Då gick det bättre för inhemska biltillverkaren Simca som vuxit ur kostymen och till1954 köpte upp Fords Poissy-fabrik. Simca tog även över tillverkningen av Vedette, men genom att Ford behöll en mindre aktiepost fick de även fortsättningsvis försäljningsrätten för Vedette på alla marknader utom den franska.
Simca tillverkade alltså en bil som Ford sålde, och som Ford nydesignat till 1955. Influenserna var fortsatt amerikanska och i takt med tiden var karosslinjerna lägre, bredare och mer svepande. Motorn lätt uppförstorad till 2,35 liter presterande 80 hk och en modern framvagn av McPhersontyp var andra nyheter. Vedetten hade som sagt amerikanska drag men med en touch av smäcker europeisk förfining i utförandet. Modellnamnen bar tydlig fransk anstrykning som Versailles och Regence, lyxmodellen. Tvåfärgslackering var vanligt.
Till 1958 fick Vedette fenor och som en följd av det också större bagagerum, men även panoramaruta, 15tums hjul och motoreffekten späddes på med fyra hästkrafter.
Versailles och Regency ersattes av mer tungvrickande Beualieu och Chambord medan Marly var namnet på herrgårdsvagnsversionen.
I Sverige annonserades Vedette som en av marknadens mest välutrustade bilar med utrustning såsom inbyggda dimljus, belysning i handskfacket och vita däcksidor.
Redan första halvåret 1958 hade 678 Vedette sålts i Sverige men då klev en tredje aktör in på scenen. Chrysler övertog Fords aktier i Simca och vips så blev det ANA i Nyköping, vilka hade svenska Chrysleragenturen, som skulle sälja Vedette i Sverige. Ford sålde ut sina kvarvarande vagnar och parallellt började ANA försäljningen av Simca Vedette!
Från 1959 fick Simca alltså rätteligen stoltsera med sitt emblem på Vedette. Den enda icke utpräglade lyxbil som såldes med V8 i Sverige. Konkurrenter var Ford Zephyr, Opel Kapitän men faktiskt även Volvo Amazon. Trots V8-motorn accelererade inte Vedette 0-100 km/t fortare än 20,6 sekunder enligt samtida test. Men det där med lyxbil var nog ändå ett epitet man strävade efter med Presidence-versionen.
Några få såldes, riktigt blanksvarta med skinnklädsel, utanpåliggande reservhjul, dubbla avgasrör och med mellanruta som tillval.
Från 1960 sjönk försäljningssiffrorna för Vedette kraftigt. ANA sålde själva jämbördiga bilar som Chrysler Valiant och Dodge Lancer och Ford hade populära nykomlingen Falcon på programmet. Att ANA fick tillbaka försäljningsrätten till Saab av Philipssons mot Simca-agenturen gjorde att sista årmodellen av Simca Vedette såldes genom Philipssons försäljningsnät.
För svenskt vidkommande kanske det inte längre spelade så stor roll att Chrysler inte hade för avsikt att fortsatt tillverka Vedette.
Det var ju ändå svårt att avgöra vem som sålde den för tillfället!
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.