Honda Jazz döptes egentligen till Honda City, men när den för inhemska förhållanden måttanpassade stadsbilen skulle gå på export sa Opel ifrån. Man hade ju redan Opel Kadett City. Någon måtta fick det väl ändå vara.
City/Jazz presenterades 1981 på Tokyosalongen. Det var en högbyggd kompakt sak, 338 cm lång, med två dörrar och ett igenkänningsbart utseende. Den fanns med automatlåda vilket inte var vanligt i bilklassen och den fyrcylindriga 1,2-litersmotorn med tre ventiler per cylinder på gav 61 hk.
I Japan kom en turboverion för den som krävde lite extra. Honda hittade även på en optimal lösning för att undvika att bli fast i rusningstrafiken, om själva bilens diminutiva mått inte skulle medicin nog. Man kunde köpa en speciell mini-skoter som i hopfällt läge var måttanpassad till bagageutrymmet. Bara att veckla ut och hinna i tid till jobbet i den glasade skyskrapan!
Honda gjorde också en cabrioletversion med klara drag av leksaksbil.
Första generationen City/Jazz varade fram till 1986. Därefter har fyra nya generationer kommit till världen.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.