En märklig omständighet kring den svenska importen av Isuzu Bellett är att Toyota tog sig an reservdelsförsörjning och service när importören slutade ta in bilar och istället skeppade iväg hela lagret till Finland.
Det här var på 1960-talet och plötsligt stod ett mindre antal pionjärkunder med sina läckra små Isuzu-bilar helt utan skyddsnät. Det var i det läget som Scanmobil som sålde Toyota tog sig an den floppande konkurrenten. Det gällde att rädda ryktet på japanska bilar!
Toyota och Isuzu var de första japanbilarna på svensk mark och hur det gick för Toyota vet vi alla. Isuzu däremot blev en bil i marginalen - trots att modellen Bellett hade mycket som talade för sig.
Bellett var en ersättare till den licenstillverkade Hillman Minx. 1963 var första året för denna egendesignade kompaktbil vars namn anspelade på ett större syskon i modellskaran kallad Bellel, en bil med riktigt snygga bakljus fram till 1965, skarpt trekantiga.
Bellett fanns både med två och fyra dörrar och i en ovanlig tvådörrars herrgårdsvagn kallad Express. En liten pick-up kallad Wasp erbjöds också. Lycka till med att hitta en sådan.
Modellen erbjöds med motorer från 1,3 till 1,8 liter och den tuffaste versionen var den med coupékaross och GT-R-specifikation, vilket var detsamma som en 1,6-liters rak fyra med dubbla överliggande kamaxlar och dubbla förgasare. Runt 1 400 tillverkades och kulten kring modellen är stark i Japan.
1974 presterade en GT-R 122 hk vid 6 400 r/min och stående kvartsmilen gick på 16,6 sekunder.
Bellet gick igenom flera utseendeförändringar och tillverkades till 1973. Namnet levde vidare en tid som en globalt ointressant GM-produkt i form av Isuzu Bellett Gemini som sedan koktes ner till Gemini. Den håller vi oss på behörigt avstånd ifrån.
Men den ursprungliga Bellett gillar vi skarpt! En slank liten bil även i fyrdörrarsutförande. Alltid snygga bakljus och en väldigt nätt profil. Drygt 170 000 tillverkades.
Ska vi gissa på att två är på rull i Sverige idag? Kanske ytterligare fyra kan sättas i stånd och ett drygt tiotal står som objekt?
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.