Isuzu fanns både som Isuzu och Holden. Men i USA gick den under modellnamnet Impulse. Vi talar alltså om torg på italienska. I Sverige är Isuzu Piazza säkerligen mest bekant med tillägget Turbo och den minnesgoda bilfluktaren har heller inte glömt att det minsann satt ett litet Lotusemblem på karossen.
Isuzu Piazza kom till efter en omgång i studion hos mannen med det svårstavade namnet: Giorgetto Giugiaro. Han hade också formgivit föregångaren 117 Coupé. En ganska elegant men komplett okänd sak i den här delen av världen.
Giugiaro var vid den här tiden - 1978 - väldigt inne på kilform och så fick det bli. Året därpå var det dags att visa upp resultatet på Tokyo Motor Show och väldigt kort därefter togs beslut om serietillverkning. 1980 rullade det första exemplaret av bandet.
Den var bakhjulsdriven och hade längsmonterad motor i två olika storlekar där 2-litersvarianten var den kraftigaste med 135 hästar. I Japan följde sedan en myriad av varianter, men i Europa var utbudet lite mer inskränkt med en toppversionen med turbo och hjulupphängningar intrimmade av Lotus vilket var tillräckligt för att få till ett några fina emblem som förtäljde "Handling by Lotus". Den versionen kom till Sverige 1989 och motorn hade 180 hästar. Såg den ändå inte ut som De Loreans lillebrorsa? Småtufft, eller hur.
Piazza-beteckningen levde vidare in i 1990-talet i en framhjulsdriven version, men den såldes inte i Sverige.
Värt att notera i sammanhanget är att Johan Ekelund i Ratata körde Piazza.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.