Den första modellen med namnet Interceptor från den lilla brittiska tillverkaren Jensen kom redan 1949. Den fanns som både täckt och öppen och byggde på Austinmekanik men med en egenritad kaross. Endast 88 exemplar byggdes fram till 1957.
1966 kom en ny Interceptor, ritad av Carozzeria Touring i Italien och tekniskt baserad på sin företrädare CV-8 Mk III. Det betydde ganska enkla hjulupphängningar och en stor V8 från Chrysler, i början på 6,3 liter och från 1971 på 7,2 liter.
Samma år som Interceptor presenterades, introducerade även Jensen världsnyheten FF, en Interceptor med fyrhjulsdrift från Ferguson och även låsningsfria bromsar. Tyvärr tillverkades bara 320 exemplar av denna framåtblickande bil. Den ansågs för dyr för att sälja i några större antal och gick bara att få med ratten på höger sida.
Interceptor däremot var en lockade kombination av italiensk design, amerikansk kraft och brittisk bilbyggartradition och byggdes i drygt 6 000 exemplar, varav några hundra utan tak.
1976 tvingades Jensen Motors av ekonomiska skäl lägga ner sin biltillverkning men på 1980-talet återuppstod Interceptor kortvarigt när man byggde en liten serie bilar av reservdelar.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.