En av bilvärldens mest mytomspunna modeller är Lamborghini Miura. Det var den första mittmotorbilen från det då unga företaget från Sant'Agata Bolognese och givetvis var Ferrari den främsta konkurrenten. Namnet är hämtat från en sorts tjurar speciellt anpassade för tjurfäktning och uppfödda på ranchen Miura i Spanien.
Lamborghini var så stolt över att vara en av de allra första med en mittmotorbil för gatubruk att man valde att enbart visa chassit på Turinsalongen 1965.
Det var ett smart drag, alla älskar en uppstickare och särskilt en uppstickare med mittmonterad V12-motor!
Orderböckerna fylldes av namnteckningar och gav Lamborghini ytterligare råg i ryggen.
1966 presenterades själva bilen, Miura P400 och intresset blev minst lika stort den här gången. Den vackra, kurviga karossen var ett verk av Bertoneanställda Marcello Gandini som skulle komma att rita många Lamborghinimodeller framöver, bland annat Countach.
Miura P400 hade samma 3,9-liters V12 som i den frontmotoriserade och samtida 400 GT, vilket innebar omkring 345 hk.
Weberförgasarna på tidiga exemplar var specade för racing och inte alls anpassade för gatbruk. Det gjorde att det lätt kunde uppstå förgasarbränder, till exempel om Miuran startades och sedan fick gå på tomgång. Lamborghini löste sedermera problemet.
Miura utvecklades under hela produktionstiden fram till nedläggningen av modellen 1972. Då hade knappt 800 exemplar tillverkats. Ersättaren hette Countach.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.