Fulvia är förvisso ett flicknamn men dagens namnsdagsbil är enligt traditionen hos Lancia uppkallad efter en romersk väg; Via Fulvia.
I likhet med de flesta andra bilmodeller som gått till historien var Fulvia inget kommittéarbete. Fulvia var en mans verk och mannen var professor Antonio Fessia som också på sitt egensinniga vis konstruerat Lancia Flavia.
Fulvia var den sista nya modellserien framtagen i Lancias egen regi före övertagandet av Fiat och den överlevde detta med sju år till 1976.
Fulvia presenterades 1963 som efterträdare till Appia men ärvde ingen mekanik från företrädaren - allt var nykonstruerat.
Motorn var en V4 av Lancias traditionella snitt som kom att tillverkas i sex olika cylindervolymer mellan 1,1 och 1,6 liter.
Vinkeln mellan cylindrarna var så liten att man nästan kan tala om en rak motor där cylindrarna saxats och vinklats för att göra motorn så kort som möjligt. Topplocket var gemensamt.
Motorn drev på framhjulen och hela drivpaketet var mycket kompakt och monterat i en särskild halvram.
Fulvia presenterades först som en ganska kantig Berlina men snart kom de sportcoupéer som Fulvia förknippas och som med förare som the Stig, Rauno Altonen och Harry Källström fick många internationella framgångar i rally och på bana.
Fulvia var som de flesta Lancia konstruerade före Fiats övertagande ett tekniskt smycke. Hängivna ägare brukar tala om mekaniskt njutningsmedel.
Bill Boddy, den originelle chefredaktören för engelska Motor Sport, skrev att Fulvia i sanning var den bästa bilen i sin storleksklass.
Det var en tydlig känga till den stora presskollegan The Autocar, som givit det epitetet till den betydligt prisbilligare Triumph 1300.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.