Nej, Lancia tänkte inte på någon fontän när de namngav efterträdaren till Beta. Modellnamnet Trevi kommer av att den nya bilen var en sedan, en three-box-car eller tre volumi på italienska.
Trevi presenterades på Turinsalongen 1980 och trots att både front, akter och inredning skilde sig en hel del från Beta var det tydligt att Trevi baserade sig på den.
Instrumentpanelen var det mest uppseendeväckande, åtminstone alla Star Trek-fans borde tilltalas av designen och antalet reglage och kontrollampor.
Ca 40 000 exemplar byggdes totalt, snabbast var Volumexen där kompressormatning av tvålitersfyran gav 138 hk vid 5 500 r/min. Drygt 3 800 exemplar tillverkades av den versionen.
Trevi ersattes 1984 av Prisma som var en sedanversion av den mindre Delta eller Saab-Lancia 600 som den hette i Sverige.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.