Nästa artikel
Grattis Lincoln Continental!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Lincoln Continental!

Publicerad 18 december 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Idag den 18 december när Abraham har namnsdag så passar det förstås bra att fira Continental, Lincoln Continental!

Lincoln Continental var en flaggskeppsmodell som tillverkades mellan 1939-48 och 1956-2002.

Den första Lincoln Continental ska ha skapats för Edsel Ford personligen som ville ha en Zephyr cabriolet färdig till sin Floridasemester i mars 1939. Sannolikt tänkte sig Edsel Ford redan från början att bilen skulle kunna gå i produktion. Fords chefsdesigner Eugene T. Gregorie togs sig an uppgiften och resultatet blev så anslående att man beslöt att börja tillverka modellen som nu fick namnet Continental. Till 1940 fanns Continental i cabriolet- och kupéversion.

Det sägs att Ford aldrig tjänade pengar på Continentalmodellen, men sannolikt var inte det viktigaste att räkna hem en vinst på bilen i sig. Värdet av den status och PR som det gav att många presidenter åkte Continental var nog viktigare. Bland amerikanska presidenter som åkte Continental kan nämnas Harry Truman, Richard Nixon, Lyndon Johnson.

 Men den president som för evigt kommer att bli förknippad med Lincoln Continental var John F Kennedy som åkte i en öppen Lincoln Continental  den 22 november 1963 då han blev mördad under sitt besök i Dallas, Texas.

Under en period på 1950-talet så var Continental en egen division inom Ford. Här syns en Continental från 1956.

Till 1961 så kom en helt nydesignad Continentalmodell skapad av Elwood Engel strax innan han bytte arbetsgivare och blev Chryslers designchef.

President John F Kennedy i en Lincoln Continental 1963.

Som 1969 års modell introducerades Continental Mark III, trots Continentalnamnet var det en egen modell som byggde på Ford Thunderbird. Mark III fanns bara som kupé.

1970 kom den fjärde generationen Continental. Nu försvann självmordsdörrarna som varit ett signum för modellen.

Den nionde och sista generationen Lincoln Continental kom 1998. Efter att försäljningen gått trögt 2002 så lades modellen slutligen ner.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.