Ursprungligen var town car en allmän term för ett karossutförande - en stor och pampig, oftast chaufförkörd bil.
Så användes namnet vid olika tillfällen av Fords lyxmärke Lincoln men från 1981 har det varit ett rent modellnamn och därför börjar vår berättelse med första generationen Lincoln Town Car som såldes till 1989.
Detta var under den period då den amerikanska bilen i klassikt storformat ansågs dödsdömd. Därför lade Ford inte ner så mycket utvecklingsresurser på Lincoln.
Town Car var under skalet ingenting annat än en Ford LTD men det doldes väl genom annorlunda formgivning och skicklig marknadsföring.
Ford kunde därför ta nära dubbelt så bra betalt för en Town Car som för en LTD Crown Vic.
Town Car såg pampig ut med sin RR-liknade grill och sitt kantiga linjespel. Ett karaktäristiskt stildrag var den lilla sidorutan som var infälld i det ofta vinylklädda taket.
Motorpressen betraktade Town Car som otidsenlig men modellen blev oväntat en stor succé. Många kördes av chaufförer i USA:s talrika limousineföretag och den köptes också av traditionalistiska privatköpare som inte gillade down-sizing och framhjulsdrift.
Att man på 1980-talet hos biluthyrningskedjan Budget kunde hyra en Town Car för $29.95 per dag - vilket ungefär var vad Avis och Hertz tog för en intermediate - verkade inte minska prestigen hos Town Car. Den uppfattades av breda lager i USA som varande fullt i klass med europeiska lyxbilar.
En uppdatering kom 1990 med något avrundade karosslinjer med utseendet var fortfarande omisskännligt. En större förändring blev det 1998 då linjespelet blev helt annorlunda och tydligt inspirerat av Lexus och Jaguar.
Med den grundkaross som introducerades 1998 tillverkas Town Car fortfarande och man kan nu beställa 2010 års modell.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.