Lloyd fick något som skulle närmast kallas en flygande start efter kriget då ett nytt modernt Tyskland skulle byggas i ruinerna. Namnet Lloyd, med anor från sekelskiftet, låg halvt oanvänt av Borgwardkoncernen då Carl F Borgward beslutade sig för att den nya enkla folkbilen från Bremen skulle bära just namnet Lloyd.
Bilarna var blygsamma lättbyggen med tvåcylindriga tvåtaktsmotorer och de hade en egen, lite rundsnäll profil.
Det knappa utförandet gjorde att priset kunde hållas nere och snart var Lloyd var en folktransportör av stora mått, endast med Volkswagen och Opel före sig i registreringsstatistiken.
Den bulliga LP-serien kompletterades med den lite mer påkostade modellen Alexander fortfarande med en tvåtaktare.
Steget till Arabella (åh vilket snyggt modellnamn) som kom 1959 var betydande. Nu satt det en fyrcylindrig fyrtaktsmotor, en boxer på 900 kubik under huven och karossen hade eleganta inslag som rundsvepande bakruta och spetsiga fenor. Allt i behändig skala om än med lite underliga proportioner. Framtagande av den nya modellen hade forcerats och kvaliteten var lite svajig, men Arabella hade sina tydliga företräden, inte minst framhjulsdriften.
Men publiken hann knappt vänja sig vid den moderna stilen innan modellen, märket och hela koncernen lades ner. Arabella hade förnamnet Lloyd 1959-60. Ett byte till Borgward Arabella hjälpte inte situationen och 1961 års modell blev den sista.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.