Elan är ett franskt låneord i engelskan och betyder där livlighet (fast på franska kan det också betyda älg!).
I varje fall var det ett passande namn på den öppna sportbil Lotus lanserade 1963.
Den hade centralramschassi och karossen var liksom den tidigare sportcoupén Elite i glasfiber.
Elan var den första produktionsbilen med den twin-cammotor som av Lotus utvecklats ur Fords motorfamilj Kent och som sedan blev mycket känd som drivkälla i Lotus-Cortina.
I Elan var den vid presentationen på 1498 cc men togs snart upp till 1 558 cc. Elan var inte mer än 367 cm lång och vägde bara 620 kg.
Den var mycket snabb med en fenomenal väghållning. Som de flesta bilar från Lotus var den ett tämligen ömtåligt körinstrument med stort underhållsbehov.
Den utvecklades successivt och kom också som coupé 1965. Tillverkningen upphörde 1973.
En förstorad version introducerades 1967 som +2 130 med ett litet nödsäte bak. Den kallades på en del marknader Elan +2 och fanns kvar till 1975.
År 1989 var det dags för en ny Elan som liksom originalet hade öppen glasfiberkaross, chassi med centralram och fyrcylindrig twincammotor.
Denna gång hade motorn turbo och kom från Isuzu. Den nya modellen hade internbeteckningen M100 och var den första och sista bilen från Lotus med framhjulsdrift.
Konkurrensen från den lättare och bakhjulsdrivna Mazda Miata blev för svår och M100 lades ned 1995 efter ungefär 4 600 tillverkade bilar.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.