Manhattan är inte bara den 87,5 kvadratkilometer stora landbit som utgör det nav kring vilket USA och och därmed hela världen kretsar. Det är större än så.
För kan man tänka sig ett snyggare modellnamn på en bil än Manhattan? Skulle vara New Yorker i så fall.
Manhattan användes både av Kaiser och Frazer, men vad gjorde det? Märkena var tvillingsjälar i det 1945 nystartade företaget Kaiser-Frazer Automobiles i Willow Run nära Detroit.
Fabriken må ha varit världens största byggnad - men den nya, fräcka utmanaren blev aldrig något mer än en hygglig parentes i bilhistorien.
Men fina bilar byggde man och den nya efterkrigsdesignen med släta karossidor låg helt rätt i tiden. Till en början var det bra fart på produktionen, bil nummer 200 000 var just en Manhattan och året för denna tilldragelse var 1948.
När den ena av grundarna, Josef W Frazer, lämnade företaget droppades märkesnamnet Frazer. Och därmed levde modellnamnet Manhattan vidare enbart på Kaiser.
En ny till synes Disney-designad kaross presenterades 1951, men det räckte inte. 1955 var sista årsmodellen innan tillverkningen upphörde.
Kaiser Manhattan var den första efterkrigsbilen att få kompressor under huven. Det kan vara bra att känna till.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.