I slutet av 1960-talet hade Maserati en imponerande bredd i sitt modellprogram: Ghibli, Mexico, Mistral, Sebring, Quattroporte…
På Genèvesalongen i mars 1969 presenterades den produktionsklara Indy som fått sitt namn efter det berömda Indy 500-loppet, där Maserati segrat både 1939 0ch 1940.
Indy var en fyrsitsig coupé med företagets V8 på 4,2 liter under huven och tanken var att den skulle kunna ersätta både Mexico, Sebring och Quattroporte eftersom den var både snabb och rymlig.
Karossen var ritad av Vignale där Giovanni Michelotti varit den som mest hållit i pennan. Han hade skapat en hatchback med gott om benutrymme även i baksätet samt en långsträckt front med elegant upp-poppande strålkastare.
Indy kom senare i både en 4,7- och en 4,9-litersversion, den senare med en toppfart på minst 265 km/h.
Modellen tillverkades fram till 1975 i totalt 1 104 exemplar.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.