Namnet Merak som Maserati använde på den lilla mittmotorbil med internkoden Tipo 122 som presenterades på Parissalongen i oktober 1972 kommer från stjärnkonstellationen Ursa Major och en av stjärnorna i den.
Maserati Merak byggde till stor del på samma teknik som den större Bora som presenterats året före men hade inte någon V8 utan en V6-motor framför bakaxeln. Det var en trelitersversion av den motor som också monterades i Citroën SM, där på 2,6 liter.
Merak ritades liksom Bora av ItalDesign med Giorgetto Giugiaro i spetsen och påminde mycket om sin storebror. Framifrån är de två bilarna nästan omöjliga att skilja åt och dörrarna är de samma.
Första versionen av Merak hade 190 hk, 1975 kom Merak SS med större Weberförgasare och 220 hk. Två år senare kom Merak 2000 GT med en tvålitersversion av sexan för att möta nya italienska skatteregler där bilar med cylindervolym över två liter beskattades betydligt hårdare. Med sina 170 hk klarade den ändå en toppfart på 220 km/h.
Merak lades ned 1983 och under de 11 år den tillverkades byggdes bara 1830 exemplar, vanligaste versionen var SS och den ovanligaste 2000 GT.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.