Ett av 1970-talets tuffaste modellnamn stod Simca och Matra för med Bagheera.
Idén var att bygga en billig sportbil med fin väghållning och snygg design. Matra hade erfarenhet av sportbilar med mittmotor samt fabriken att bygga bilarna i, Chrysler France hade försäljningsorganisationen och färdig mekanik samt en önskan om att Simca-programmet skulle föryngras något i tilltalet.
Resultatet blev Matra Simca Bagheera och den visades första gången i april 1973.
Att karossens ytterpaneler var i plast, bakluckan i glas och grundstrukturen i stål var intressant men inte det som satte Bagheera "på kartan". Det var utan tvekan det faktum att man kunde sitta tre i bredd i snyggt skulpterade sportstolar!
Motorn som satt direkt bakom de tre åkande var på blott 1294 kubik och hämtad från Simca 1100 gav inte riktigt den utdelning som karossen lovade. Något bättre blev det när Bagheera S presnterades med en 1,5-litersmotor på 90 hk.
Bagheera tillverkades i knappt 50 000 exemplar innan den 1980 ersattes av Talbot Matra Murena.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.