Midget betyder dvärg och det var ett passande namn för den lilla sportbil som Morris Garages - M.G. - byggde på basis av den 1929 introducerade småbilen Morris Minor. Det var den första i en lång rad folksportbilar som kallades M.G. Midget och som av eftervärlden ses som urtypen för den engelska sportbilen.
De klassiska modellerna med bokstavsnamn som M, C, D, J, P, Q, R och T fanns åren 1929-1955 och tillverkades av fabriken i Abingdon i drygt 60 000 exemplar, varav nästan 80 procent efter andra världskriget då modellen ganska otippat blev en stor exportsuccé.
Efter ett uppehåll på sex år återkom M.G. Midget 1961 men nu som en Austin-Healey Sprite med M.G.-emblem. Efter denna badge-engineering kallade sportbilsentusiasterna lätt föraktfullt båda versionerna för Spridget.
Det visade sig att M.G. som märke hade större attraktionskraft och Midget sålde betydligt bättre än Sprite Totalt blev det över 225 000 "nya" Midget fram till dess modellen lades ned 1979.
Den av en del M.G.-entusiaster inte riktigt accepterade "Sprite-Midget" tillverkades alltså nästan i fyra gånger så många exemplar som den klassiska Midget under ungefär samma produktionstid.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.