Montego Bay är Jamaicas näst största stad och en populär semesterort i Karibien.
Många engelsmän semestrar där och därför kändes Montego som ett positivt namn för den tredje av de nya konstruktioner, alla med modellnamn som började på M, som skulle rädda det som en gång var British Leyland men som nu i början på 1980-talet hette AustinRoverGroup.
Montego exporterades till flera länder men inte till Sverige varifrån British Leyland drog sig tillbaka 1980-talets början.
I likhet med Maestro (namnsdagsbil den 2 oktober) fick Montego vid introduktionen 1984 ett ganska svalt mottagande.
Tillverkarens rykte var inte det bästa efter 1970-talets kvalitetsproblem. Engelska bilar förlöjligades av en grupp inhemska motorjournalister anförda av Jeremy Clarkson på ett sätt som många engelsmän ansåg vara rena landsförräderiet.
AustinRover försökte återvinna förtroendet med ny teknik och förbättrad kvalitetskontroll. Problemet med Montego var att den uppfattades som en Maestro med längre överhäng fram och bak, vilket den i princip också var.
Maestro hade formgivits av David Bache men han hade slutat och Montego ritades av Roy Axe. Det var inte lätt att trolla bort släktskapet med Maestro men ett försök var med bakrutan som gick i ett med tredje sidorutan på var sida - ett stildrag som hämtat från Studebaker Starlight 1947.
Precis som Maestro såldes Montego till en början både som Austin och MG. Redan innan företaget bytte namn till Rover Cars blev namnet Austin ansett som ålderdomligt och lades ned som bilmärke. Montego kvalificerade sig inte för att kallas Rover varför de versioner som förut prytts med Austinnamnet från 1988 såldes rätt och slätt som Montego.
Montego skulle konkurrera på den lukrativa tjänstebilsmarknaden i den lägre mellanklassen där volymerna fanns. Good news för Montego var att Ford Sierras geléartade formgivning inte slog men bad news var att det blev Vauxhall Cavalier som tog det mesta av Fords tappade försäljning.
Trots allt hängde Montego med i över tio år och lades ned först efter BMW:s övertagande av den engelska biltillverkaren. Den bästa och mest populära Montegon blev kombin som var lika rymlig som en Volvo 245 men betydligt billigare.
Även Mercury har använt modellnamnet Montego på sina varianter av Fords modeller. Det skedde under två perioder, först 1968-1976 och sedan 2005-2007.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.