
Isis är namnet på en gudinna i egyptisk mytologi men så kallas också floden Themsen när den flyter genom staden Oxford där Morrisfabrikerna låg. Isis har använts som modellnamn för sexcylindriga Morris i två omgångar, 1930-1935 och 1955-1958.
Den äldre modellen hade en motor på 2½ liter och fanns i många karossvarianter, både öppna och täckta. För sin tid var specifikationerna mycket avancerade, vad sägs om överliggande kamaxel, hydrauliska bromsar och helstålkaross, inte illa 1930. Den fyradörrars saloonkarossen kom 1930-2 från Budd i USA och var identisk med den som monterats på Dodge Victory Six 1928.
På 50-talet var Isis serie I och II baserade på samtida Morris Oxford serie II respektive III. Hjulbasen förlängdes för att den sexcylindriga BMC C-motorn skulle få plats. Det fick inte kuggstångsstyrningen som Oxford hade, så Isis fick en gammalmodig snäckstyrning i stället. Liksom Oxford fanns Isis som Saloon med fyra dörrar och som kombi med trästomme och två dörrar, kallad Traveller.
Isis serie II från 1957 hade golvväxel som på de högerstyrda bilarna satt till höger om förarsätet precis som på Bentley. Isis blev ingen hit på marknaden, bara 12 155 byggdes. Lustigt nog var Isis kodnamnet på det projekt hos Rover som resulterade i Seventy-Five, den allra sista bilen från Rover. Nomen est omen.

En elegant Fixed-Head Coupe var en variant av Morris Isis 1935.

Isis fanns också 1935 som Saloon

Isis serie 2 hade en något slankare profil tack vare de små fenorna. Internkonkurrenten Austin A 90 hade också fått en face-lift.

En extrem sällsynt bil är Isis Traveller. Det finns inte många bevarade.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.