
När British Leyland skulle rusta inför 1980-talet lät man den chefdesignern Harris Mann rita ett nytt frontparti och en ny akter till Morris Marina.
Resultatet kallades Morris Ital och snart spreds ryktet att det var Giorgetto Giugiaros företag Ital Design som stod "faceliften". Så var inte fallet, ItalDesign hade visserligen varit inblandade vid produktionsanpassningen av den "nya" bilen men mer var det inte.
Ital var liksom Marina baserad på mekanik från Morris Minor med stötstångsmotor, stel bakaxel och bladfjädrar bak.
Ital blev ingen försäljningssuccé men fanns ändå i broschyrerna till 1984 då den slutligen lades ned. De sista två åren tillverkades den i Austinfabriken i Longbridge.
Ital var den sista bilen som bar det traditionsfyllda namnet Morris.

Harris Mann hade en mycket tajt budget vid omgörningen av Marina till Ital. Pengarna räckte i alla fall till en hel del svart plast.

Bakljus som gick runt hörnen - helt i tiden.

Detta är lyxmodellen HLS. Det syns väl tydligt?

Marina hade blivit känd för sitt stora lastutrymme, Ital var inte sämre.

Karossverktygen såldes till Kina där Ital återuppstod som Huandu CA6430. Bild från www.aronline.co.uk.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.