Nästa artikel
Grattis Morris Marina!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Morris Marina!

Publicerad 20 november 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Idag har Pontus och Marina namnsdag och du vet väl att även bilvärlden har en Marina - Morris Marina förstås. Grattis!

Marina är italienska för hamn och varför det nybildade British Leyland valde det namnet på sin nya volymmodell när den presenterades 1970 är oklart, antagligen gick den processen lika snabbt som resten av utvecklingen av bilen.

När stora delar av brittisk bilindustri 1968 slagits ihop och bildat British Leyland stod det snart klart för den nya ledningen att man bland alla bilmärken och modeller inte hade någon framtida volymbil att sälja till de stora företagen och medelklassen. Det som fanns i pipeline ansågs som allt för avancerat och nischat, - som till exempel Austin Maxi.

Lösningen blev att snabbutveckla en konkurrent till Ford Cortina och Vauxhall Viva och man valde att använda den teknik som redan fanns att tillgå, Morris Minors. Det betydde stel, bladfjädrad axel bak och torsionsfjädring fram samt längsmonterad stötstångsmotor på antingen 1,3 eller 1,8 liter, den senare hämtad från MGB och BMC 1800.

Karosseriet var däremot helt nytt och ritades under designchefen Roy Haynes ledning, killen som just värvats från Ford där han ritat Cortina Mk II.

Utvecklingen av ADO28 som Marina hette internt gick på 18 månader från beslut till färdig bil.

Vid lanseringen hade man knappt hunnit testa vägegenskaperna och de bilar med den större 1,8-litersmotorn visade sig vara i princip okörbara, så kraftiga understyrningstendenser uppvisade de. Detta upptäcktes inte förrän produktionen var igång och på de bilar som ställdes till pressens förfogande vid lanseringen kvarstod problemet.

Att inte skandalen blev ett faktum kan tillskrivas den hovsamma brittiska motorpressen. Den stora tidningen The Motor skickade, efter att ha konfererat med konkurrenttidningen Autocar, två medarbetare till BL:s huvudkontor med budskapet att om inte problemet fixades snarast skulle de vara tvungna att förse Marina med en varningsstämpel i spalterna.

Lösningen blev att justera cambervinkeln på framhjulen samt sänka den nedre infästningen av hjulupphängningen. Men Marina blev aldrig någon körmaskin av rang utan en symbol för hur andefattig och ofokuserad brittisk bilindustri var på 1970-talet.  

Marina fanns som fyrdörrars sedan, tvådörrars coupé och rymlig kombi. Den tillverkades i drygt 800 000 exemplar fram till 1980. Efterträdaren hette Ital och var i princip samma bil med något annorlunda front. Den blev den sista bilen som bar namnet Morris.

Trots sitt namn fotograferades de första Marinorna inte i någon hamn utan på en strand.

Trots sin uppenbara mediokricitet sålde Marina ganska bra. På hemmamarknaden alltså.

En lättare ansiktslyftning i mitten av livet resulterade i annorlunda stötfångare och hjul samt extraljus i grillen på vissa modeller. Och vinyltak! Dörrhandtagen var det mest långlivade på bilen, de användes av Lotus på Esprit och Land Rover på Discovery ända fram till 1998.

I USA såldes bilen under en kort tid som Austin Marina. Vita däcksidor - goes without saying.

I Sydafrka var uppsynen lite annorlunda och namnet: Leyland Marina.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.