Airflyte är en fonetisk stavning av air flight och valdes av Nash som namn på dess första helt nya serie bilar efter andra världskriget. Nashs chefsingenjör, Nils Wahlberg med finlandssvenskt påbrå, var fascinerad av strömlinjeform.
Utan att avskräckas av Chryslers misslyckande med Airflow skissade han på en ny kaross i den bulliga stil som man före kriget hade trott skulle bli framtidens.
Även Hudson och Packard kom ut med liknande stildrag men det var Nash Airflyte som vid vindtunneltester visade sig ha det lägsta vindmotståndet och det jämfört med alla samtida USA-märken.
Att Cw-värdet för Nash låg på höga 0,43 säger ju en del om den aerodynamiska utformningen av bilarna vid denna tid.
Nash var ett respekterat märke i mellanklassen och ansågs med skruvfjädrar runt om och självbärande karosser tekniskt ganska avancerad.
Men dess nya rundade stil blev kontroversiell. Att Airflyte snabbt fick öknamnet Bathtub Nash hjälpte inte försäljningen trots de tekniska fördelarna.
George Mason som var chef för Nash besökte 1949 bilsalongen i Paris och blev mycket imponerad av bilmodeller formgivna av Pinin Farina. Denne fick därför ett uppdrag att rita på en ny Nashmodell.
Efter en tid levererades från Italien en handbyggd prototyp som med flera ändringar än Farina gillade kom i produktion som 1952 års modell.
Fast den inte såg särskilt aerodynamisk ut kallades den ännu några år för Airflyte.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.