Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Nash Statesman!

Publicerad 25 september 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
I dag, när Tryggve har namnsdag, firar Klassiker Statesman, Nash Statesman alltså. Grattis!

Dagens namnsdagbil är Statesman, en bil från Nash som var underordnad Ambassador.

Men nog tycker man att statsman smäller högre än ambassadör?

Statsman är vad alla politiker önskar bli kallade men få blir det och oftast först i dödsrunan.

Den första Statesman från Nash är av 1950 års modell och bär den bulliga kaross av typ inverterat badkar som året innan premiärvisades för en häpen allmänhet. Ett märkligt stildrag var hur djupt skärmarna var neddragna över framhjulen. Det inskränkte svängradien och bilen måste lyftas högt vid hjulbyte.

Nu är det 1951 och Nash har stramat till linjespelet något med antydan till fena bak. Statesman hade sidventilmotor på 173 CID och 78 HP. Den dyrare Ambassador var längre och hade toppventilmotor på 235 CID.

Styling var det som sålde bilar på 50-talet och badkaren gick inte så bra så Nash kallade in Pinin Farina. Han ritade en stramare kaross men Nash ville behålla sitt särdrag - de dolda hjulen. Den nya karossen debuterade 1952 och inga ändringar gjordes på 53:orna.

Panoramaruta var ett måste 1955 som tillsammans med den nya fronten och de avrundade karossidorna gjorde att bulligheten återkom. Hjulhusurtagen fram har dock förstorats något.

The Big Three (grund av krisen kallas de numera the Detroit Three för de är inte så stora längre) körde på 50-talet hårt med snabba modellförändringar medan de små Independents bara fick råd med smärre face-lifts. Sista året för Statesman var 1956 och bara ett skarpt öga kan se skillnaderna mot 55:an. Mannen håller upp sätesdynan för att visa hur rymlig bilen är.

Lättstyrt? Jo jo!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.