Cherry betyder körsbär och är ett typiskt exempel på de spårlösa
modellnamn som kom från Japan när de började söka sig ut på
exportmarknaderna.
Datsun/Nissan Cherry var en småbil som tillverkades mellan 1970 och 1986.
Den första generationen Cherry utvecklades av Prince Motor Company, men
sedan företaget gått samman med Nissan så kom modellen att bli Nissans första framhjulsdrivna bil.
Förutom tvärställd motor hade den så kallade E10-generationen också
individuell hjulupphängning runt om. I Sverige är den här bilen mer
känd som Datsun 100A och 120A.
Inte heller nästa generation som tillverkades mellan 1974 och 1978
såldes som Cherry i Sverige. Modellen hade flera olika namn, varav 100A
F-II och 120A F-II är två.
1978 kom den tredje generationen och nu användes namnet Cherry i
Europa. För att vara en småbil hade den en ovanligt lång front. Den
berodde på att Nissan hade planer på att låta en del marknader få en
version av modellen med bakhjulsdrift och motorn rakt placerad. Men
bara framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor tillverkades.
1982 var det dags för den sista generationen Cherry. Två versioner som sticker ut var Golf GTI-utmanaren Cherry Turbo och den märkliga Alfa Arna som var frukten av ett samarbete med Alfa Romeo.
Alfa Arna såldes också som en europeisk version av Nissan Cherry och
tillverkades i Neapel. Under skalet hade modellerna motor, transmission
och framhjulsupphängning från Alfasud men karossen var en Nissan
Cherry.
Det omvända förhållandet, italiensk kaross och japansk drivlina hade
kanske varit en mer framgångsrik väg, för modellen blev aldrig en
succé.
1986 tillverkades den sista Nissan Cherry.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.