![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/01/Laurel.jpg?itok=XqQ0jBSD)
Laurel var en stor Datsunmodell som fanns med en rad olika karosser. Den första kom 1968 och var en smäcker sedan med lite italienskt stuk i linjeföringen.
Nästa generation blev mer USA-inspirerad och det var en trend som sedan skulle bestå genom karossbytena fram till 2002 då modellnamnet droppades.
Laurel var alltid bakhjulsdriven med längsmonterad motor fram, fyr- eller sexcylindrig.
Laurel såldes under en kort period i Sverige i början av 1980-talet med dieselmotor.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/01/nissan_laurel_2000_gx_hardt.jpg?itok=PllVyMBw)
Snygg Laurel 2000 GX HT 1972.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/01/datsun_laurel_200_silver_19.jpg?itok=3bg1hn02)
1974 såg Laurel ut så här. Sexa. Bakhjulsdrift.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/01/datsun_laurel_mark2_silver_.jpg?itok=dsj9uaJZ)
Oh Lord won't you buy me a ... Datsun. 1979 anas ett visst sneglande mot Stuttgart.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/01/nissan_laurel_brown_2_19-01.jpg?itok=p2FCwncE)
Den Laurel som kom till Sverige i ett mindre antal hade denna kaross. Detta är en -82:a.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/01/nissan_laurel_apri_2001-01.jpg?itok=VFZbeFhx)
Laurel fanns fram till 2002. Detta är ett par nollettor.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.