
Hos tyska NSU föddes en liten Prinz 1957, det var den första bilen från NSU sedan 1930-talet. Prinz var en kompakt sedan med en tvåcylindrig luftkyld svansmotor. Året därpå kom Sport Prinz, en kupéversion designad av Franco Scaglione vid Bertone.
1961 fick modellen en helt ny kaross som kallades Prinz 4. Till utseendet påminde den om en förkrympt Chevrolet Corvair. Prinz 4 tillverkades till och med 1973.
Då hade Volkswagen tagit över NSU och modellen konkurrerade för mycket med Bubblan.
Om NSU Prinz kan sägas ha haft någon efterföljare så var det Audi 50 som senare såldes som Volkswagen Polo.

NSU Prinz var så liten att man fick ha hatten utanför bilen.

Inga problem att stänga passagerarsidans fönster från förarplats på NSU Prinz III 1960.

NSU Prinz 4 på fabriksbandet i Neckarsulm.

Broschyr för Prinz 4.
Från Sven Lindén har vi fått denna bild på en Prinz Sport Spider som står på Autoseum i Simrishamn. Varför den bör uppmärksammas "Jo, för att den är utrustad med en kompakt Wankelmotor under den nätta bakhuven. Minns jag rätt så var väl just Sport Prinz den första bil ivärlden som serietillverkades med Wankelmotor?" skriver Sven
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.