Nästa artikel
Grattis Oldsmobile Cutlass!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Oldsmobile Cutlass!

Publicerad 14 maj 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Halvard och Halvar har namnsdag vill vi gärna göra dig uppmärksam på Cutlass.

Cutlass är ett blankvapen; en sorts kroksabel omtyckt av sjörövare. På 1950-talet hade US Navy ett jaktplan som hette Cutlass.

Oldsmobile, som gärna döpte sina modeller efter flygplan, hade 1961-1999 Cutlass som modellnamn. När Cutlass några år i början av 1980-talet blev USA:s mest sålda bilmodell började Olds använda namnet i flera olika segment för sinsemellan olika biltyper. Det förvirrade de samtida bilköparna och gör det inte enkelt för bilhistoriker.

Den allra första Cutlass var en dream-car som Olds visade på Motorama 1954. I produktionen användes namnet första gången 1961 för coupéutförandet av Oldsmobiles kompakt F-85. Bilden visar 1962 års modell.

I internkonkurrensen inom GM reagerade Olds på Pontiac GTO med Cutlass 4-4-2, här en 66:a. Båda trotsade det centrala GM-direktivet att motorerna i segmentet inte fick vara större än 350 CID. Olds hade 400 CID och 4-4-2 stod för fourbarrel, four-on-the-floor & dual exhaust.

Kompaktbilarna från 1961 växte snabbt både i storlek och i modellutbud. Cutlass av år 1968 är en egen serie skild från F-85. På bilden en Cutlass Supreme Holday Sedan.

Utbudet ökar ytterligare 1980 och Cutlass är den modell av Oldsmobile med flest varianter. Alla är traditionellt byggda på ram och med bakhjulsdrift.

Förvirringen tilltar och 1988 kallas fyra av Olds åtta serier Cutlass. De är Cutlass Calais, Cutlass Ciera, Cutlass Cruiser och Cutlass Supreme Classic. På bilden Supreme Classic som är inne på sitt sista år. Det var denna bakhjulsdrivna modell med V8 som toppade säljlistorna i början av 80-talet.

Näst sista upplagan av Cutlass Supreme representeras här av 1996 års modell. På 1990-talet blev GM:s bilar alltmera identitetslösa. Dt bestämdes att Olds skulle omprofileras för att ta upp konkurrensen med japanska premiummodeller. Det gick inte så bra och 2004 lades USA:s äldsta märke ned.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.