Nästa artikel
Grattis Omega
Dagens namnsdagsbil

Grattis Omega

Publicerad 8 september 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt modellnamn. I dag när Alma och Hulda har namnsdag hyllar vi Omega!

Omega är den sista bokstaven i det grekiska alfabetet. Inom
fysiken betecknar omega vinkelhastighet och så är det ett klockmärke och en
bilmodell. Eller fler bilmodeller.

 

 

 

 

 

Med Omega ersattes Rekord som Opels mellanklassvagn. Till utförandet med samma konventionella tekniska grund som tidigare, med såväl fyra- som sexcylindriga motorer och bakhjulsdrift. Bildens kombi från första året 1986, används genast till att frakta bort en skuren gokart.

Med Omega 3000 gjorde Opel ett inbrytningsförsök inom det lägre lyxbilssegmentet. En snabb autobahnracer som med sin raka sexcylindriga motor med 24 ventiler presterades som bäst 240 hk. Värst var Lotus Omega som fanns mellan 1991-92 med samma motor borrad till 3,6 liter och 377 hk.

Med åren mjukades linjerna upp en smula och dessa varianter från 1994 andas harmoni över karossdragen. Opel Omega B hade fortfarande raka fyrcylindriga basmotorer men toppmodellerna hade numer en V6-motor på uppåt 211 hk. Bilarna var driftsäkra men irriterande småfel lurade alltid i bakgrunden. Likadant gjorde fortfarande rosten som kröp fram irriterande fort.

Grått var nittiotalets färg som på denna Omega 1999.

Näst sista året 2002, hade Omega kvar sina grunddrag och i Sverige såldes mestadels de lite mer lyxutrustade versionerna. Vanliga basmodeller som var så vanligt på 1950- och 60-talet efterfrågades inte längre.

Tre varianter av1973 års Oldsmobile Omega som delade kaross med populära Chevrolet Nova. Fanns såväl med rak sexa och V8. Från1978 även med V6.

Mellan 1980-84 baserades Olds Omega på framhjulsdrivna Chevrolet Citation. Denna Omega från 1981 kan ha haft antingen en fyra eller en 2,8 liters V6.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.