Mellanbarnet i KAD-serien - som de stora Opelmodellerna Kapitän, Admiral och Diplomat brukar refereras till - debuterade i sin första upplaga 1964.
Men den första Opeln med namnet Admiral kom faktiskt redan 1937, en pampig vagn anpassad för långa körpass på det nybyggda Autobahn-nätet i Tyskland. När Andra Världskriget bröt ut 1939 stoppades produktionen men många Opel Admiral tjänstgjorde som stabsfordon under kriget.
Opel Admiral A delade grundkaross med Kapitän och Diplomat och hade som regel en rak sexa på 2,6 eller 2,8 liter. Ett fåtal exemplar med V8 såldes också. Admiral var rymlig och robust och var populär som resandevagn.
Admiral B lanserades samtidigt som Kapitän och Diplomat 1969 och hade liksom dem delad bakaxel. Admiral B var alltid sexcylindrig, antingen med förgasare eller insprutning. Kapitän avrättades redan 1970 men Admiral och Diplomat tillverkades fram till 1977 för att ersättas av Senator.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.