
Vad är en Ascona? Ja, en Opel förstås, men vad är den uppkallad efter? Det låter nästan som ett fantasinamn men Ascona är en kommun i den italienskspråkiga delen av Schweiz.
Ascona var på GM-språk en s.k. gap-slotter, den fyllde en marknadslucka mellan Kadett och Rekord när den först uppenbarade sig som 1971 års modell. Ascona A var bakhjulsdriven med den största motorn på 1,9 liter blev den en populär rallybil.
Ascona B var även den bakhjulsdriven och presenterades på hösten 1975. Den tillverkades fram till 1981 och den mest minnesvärda versionen är Ascona 400, den sista bakhjulsdrivna bil att vinna världsmästerskapet i rally. Det var 1982 och föraren hette Walter Röhrl. Ascona 400 skördade en del framgångar även 1983, Opel fortsatte köra med den trots att modellserien var nedlagd.
Ersättaren hette Ascona C, en framhjulsdriven "världsbil" som såldes under olika namn i både Europa och USA. Den ersattes 1989 av Vectra.
Namnet Ascona användes faktiskt redan på 1950-talet på en specialmodell av Opel Rekord P1 – som såldes i Schweiz.

Ascona B var lite större. I England hette modellen Vauxhall Cavalier.

Ascona C. Framhjulsdriven och prisvärd. Spännande? Nja.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.