Namnet Bedford leder vid en hastig blick tankebanan in på ett annat stort fordonsföretag, men Bedford (från Bedfordshire i Storbritannien) har ända sedan begynnelsen varit en del av General Motors. Från 1929-31 såldes i Storbritannien en lastbilsmodell som kallades Chevrolet Bedford, men som sedan enbart fick heta Bedford, från 1931.
Detta sagt som grund till dagens yngsta namnsdagsbarn Bedford Blitz. Det ach so tyska modellnamnet fanns på den brittiska lättlastaren på 1970- och 80-talen. Den hade flera karosser och axelavstånd men bar den sköna prägeln av den klassiska chevavanen i trekvartsskala.
Blitz den äldre, betydligt äldre, var en Opel. Första årsmodellen av Opel Blitz presenterades som årsmodell 1931. Det var en Chevrolet i europeisk tappning. När det drog ihop sig till krigstider tog man plötsligt fram fyrhjulsdrivna versioner av Opel Blitz i fabriker i mer skyddade lägen. De amerikanska ägarna anade oråd och mycket riktigt bröt kriget snart ut.
Blitz kom att bli den tyska krigsmaktens riktiga slitvarg och den fanns i ett otal militära versioner, den hårigaste med larvband. Vi kan vara helt säkra på att de tyska bombingarna av Storbritannien ("The Blitz") under 1940 inte namngavs efter Opels lastbilsmodell.
Efter kriget var behovet av lastbilar stort. Produktionen återupptogs och det skulle dröja ända till 1952 då man behövde ägna utseendet en tanke. Då kom efterkrigslooken på Blitz, men infällda strålkastare och bulliga skärmar.
Motorn var gemensam med Opel Kapitän och 1959 kom en lite större rak sexa på 2,6 liter. Bensindrift förstås.
En sista uppgradering av modellen gjordes 1965. Blitz lades ner 1974.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.