Nästa artikel
Grattis Opel Kapitän!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Opel Kapitän!

Publicerad 23 december 2009 (uppdaterad 14 november 2010)
I dag är det dagen före julafton och då har Adam namnsdag. Vad är då naturligare än att Klassiker också firar en klassisk Opel, nämligen Opel Kapitän. Grattis till denna strama kämpe under fem decennier.

När kapten på tyska heter Kapitän gäller det bara flottan (där graden för övrigt motsvarar svenska flottans kommendör) och civilflyget. I armén och flygvapnet heter kapten Hauptmann.
Opel hade både Admiral och Kadett på programmet så Kapitän passade rangmässigt fint in mellan dem när den i december 1938 visades för första gången.

Kapitän mottogs i Sverige som en bil av amerikansk typ men med nättare mått. Det var rätt endast såtillvida att Opel var helägt av GM, men Kapitän var helt igenom tyskkonstruerad fast naturligtvis influerad av Detroit.

Med sin självbärande kaross och kortslagiga sexcylindriga motor var Kapitän modernare än samtida amerikanska GM-vagnar.

Den var nästan lika rymlig som en Chevrolet men betydligt billigare att äga trots att priset inte skilde så mycket (bara 50 kronor faktiskt, men nypriserna låg 1939 strax under 5 000 kronor).

Opel Kapitän blev en stor framgång för Opel som på 1930-talet var Tysklands största exportör av bilar. Den hängde med i olika skepnader fram till 1970 då namnet av någon anledning inte längre ansågs gångbart.

Här gör vi en snabbgenomgång av Kapitäns olika årgångar.

På en broschyrbild i typiskt tyskt förkrigsmanér träder 1939 års modell av Kapitän fram. Formgivningen var lyckad med något av Cord över fronten. Undrar hur många bilar han sålde, försäljaren Arno Zöls som stämplat sitt namn i broschyren?

Trots det självbärande byggsättet fanns Kapitän före kriget, men bara då, som tvådörrars cabriolet. De flesta tysksålda rekvirerades av Wehrmacht som stabsbilar och försvann i krigets virrvarr.

Kapitän togs upp i produktion igen nästan oförändrad i oktober 1948. Den skarpögde ser att strålkastarna blivit runda och att stötfångarna pryds av Opelmärket och inte texten Kapitän. Under 1950 infördes rattväxel.

Förkrigsformerna fick en modernisering 1951 och Kapitän ser nu ut som en amerikanare av 1947 års modell. Men något nytt var på gång..

Den i Tyskland kallade Hajnoskapitänen debuterade i december 1953 och var verkligen helt ny utom att sexan med anor från 1936 fick hänga med ett tag till, nu med 68 hk hemma i Tyskland och upptill 79 hk på export.

En lyckad omarbetning gjordes för Modell -56 presenterad hösten 1955. Effekten var nu 75 hk, på export upp till 82 hk. En L-version fanns och man kunde också få overdrive. En i Sverige mycket omtyckt nybil.

Kapitän P 2,5 var en besynnerligt kortlivad modell som bara tillverkades i tolv månader från juni 1958. Den fick stark kritik för sina smala bakdörrar och klumpiga form.

Med Kapitän P 2,6 (1959-1964) rättades det mesta till och modellen blev den mest sålda av alla Kapitäntyper. På bilden en bil som 2007 kunde ha blivit Klassikers redaktionsbil om inte chefredaktören bestämt sig för Bertil Blå i stället.

Som en förfinad Chevelle med drag av Buick såg den ut, Opel Kapitän A (1964-1969) men modellen var nu vardagsbilen i den första K-A-D-serien som också omfattade Admiral och V8-modellen Diplomat. Sextiotalets ekonomi var god så det såldes mer än dubbelt så många Admiral som Kapitän.

I mars 1969 kom K-A-D- modellerna med ny kaross, deDionbakvagn och andra tekniska finesser: Det blev för fint för en enkel Kapitän som därför mönstrade av för gott i april 1970 efter bara 4976 exemplar. Så sällsynt att varken broschyr- eller pressbilder har kunnat påträffas.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.