Nästa artikel
Grattis Opel Olympia!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Opel Olympia!

Publicerad 9 april 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Otto och Ottilia har namnsdag vill vi uppmärksamma Olympia.

Opel Olympia var den första massproducerade bilen med självbärande kaross. Den började tillverkas 1935 och namnvalet hängde naturligtvis ihop med att Olympiaden 1936 skulle äga rum i Berlin. I fronten hade Opel Olympia ett emblem med en diskuskastare.

Namnet Olympia hängde med länge, alla Opel Rekord till 1967 hette egentligen också Olympia, men idag firar vi de modeller som enbart hette Olympia.

Typiskt för den första Olympia var hur strålkastarna kapslats in vid motorhuven. Det kopierades senare av Renault på Juvaquatre men först med detta stildrag var faktiskt Hupmobile 1934, ritad av ingen mindre än Raymond Loewy.

Olympia 38 kallas nästa utveckling med en 1,5 liters toppventilmotor som ersatte den gamla sidventilaren på 1,3 liter. Den moderniserade formgivningen är signerad Franklin Q. Hershey. Han räknas som upphovsman till Cadillac 1948 och Thunderbird 1954.

Det är år 1949 och vid vakten till GM:s stora anläggning i Hammarbyhamnen står den första Opel Olympia som kom till Sverige efter Andra Världskriget. Tekniskt skiljer den sig från förkrigaren genom skruvfjädrar fram i stället för den oljeinkapslade Dubonnetfjädringen.

Olympia försågs 1950 med kantigare skärmar och en bred kromgrill och året därpå kom en utbyggd koffert med lucka. Växellådan var nu trestegad men fortfarande utan synkronisering på ettan. Broschyrbilden är ritad av GAS, Gunnar A. Sjögren, absolut en av världens skickligaste biltecknare.

Från 1953 blev Olympia en kromlös sparvariant av Rekord. Detta är en 57:a, sista upplagan av den modellserie som endast hade ärvt motorn från föregångaren, allt annat var nykonstruerat.

Rekord blev en stor succé men Opel ville inte riktigt släppa namnet Olympia. På Rekord P (1958-1960) stod det Olympia på instrumentpanelen och det gjorde det också på de efterföljande Rekordupplagorna P2, A och B fast av dessa fanns det inte någon sparmodell som hette bara Olympia.

Namnet Olympia återupplivades 1967 på en bil som var en lätt upplyxad version av Kadett B. Den hade samma fastbackkaross som Kadett LS och fanns i alla varianter med 1900-motorn. Den gick inte att få i någon Kadett utom Rallye coupén.

Diskuskastaren.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.