Nästa artikel
Grattis Opel Regent!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Opel Regent!

Publicerad 30 april 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när det är Konungens födelsedag och Mariana har namnsdag vill vi gärna göra dig uppmärksam på Regent.

Scania-Vabis hade en länge en modellserie känd under namnet Regent, men också bland personbilar har vi hittat några stycken Regent varav en som egentligen inte alls hette det.

Det italienska företaget Innocenti - känt bland annat för skotern Lambretta- tillverkade på licens från BMC både Hundkojan och 1100 med vissa modifieringar.  

Innocenti 1100 skilde sig från det engelska originalet genom annan front med stående strålkastare och så hade rattens busslutning trollats bort. Den blev en succé och det var därför naturligt att Innocenti också skulle bygga efterträdaren Allegro.

Det fick inte lika bra. Först kunde namnet inte användas - i italienskt vardagsspråk kan allegro betyda överförfriskad. Bilen kallades istället Innocenti Regent när den kom på marknaden 1974 som både 1300 och 1500. Den skilde sig från det engelska originalet främst genom en enklare och stilrenare grill samt annan instrumentpanel och ventilationsrutor på framdörrarna.

Produktionen upphörde redan efter 18 månader, enligt uppgift efter önskemål från Innocenti som gjorde bättre affärer med sin version av Mini.

Nu tar vi ett hopp 80 år tillbaka i tiden och till Opel Regent, en åttacylindrig praktvagn som bröderna von Opel presenterade på hösten 1928 för att konkurrera med Cadillac. Opel köptes av GM vid årsskiftet 1928/29 men 1929 tillverkades det ändå 25 stycken Regent. När GM Detroit i slutet av året upptäckte det, beordrades Opel att köpa tillbaka samtliga och skrota dem! Så skedde också.

Nästa Regent från Opel var en utveckling av den modell som efter GM:s övertagande konstruerats i Detroit utan hänsyn till Opels tidigare modeller som nu helt utmönstrats. Det var en bil med 1.8 liters sidventilsexa och amerikansk formgivning som sattes i tillverkning 1931. Regentversionerna kom 1932 och 1933 med antydan till strömlinjeform.

Opel Regent måste ha gjort ett starkt intryck i Sverige, för dess efterträdare Opel "6" 2 liter och senare Super Six kallades i folkmun för Regent, vilket man fortfarande kan höra trots att de aldrig officiellt i kataloger och prislistor benämndes så.

Opel 1.8 blev en succé på marknaden med drygt 30 000 bilar på tre år varav omkring 10 % var av den mer påkostade modellen Regent.

Detta är en 1936 års Opel 6 och inte en Regent fast den kallades så i Sverige.

Tre Opel Regent Cabriolet som skall just skall starta i ett rally som 1933 gick österut.

Austin Allegro på italienska hette Innocenti Regent. Ingen succé.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.